De Havilland Tiger Moth - přehled verzí:
de Havilland D.H.60T Tiger Moth
V roce 1931 firma podle specifikací ministerstva letectví 15/31 přestavěla D.H.60T Moth Trainer pro motor de Havilland Gipsy III a byly přesunuty vzpěry horního křídla před kokpit, aby přímo nad ním nebyla nádrž, a kvůli zachování těžiště horní křídla dostala šíp 19 °. Bylo postaveno osm strojů, z nichž jeden byl prodán do Kanady a zbytek pravděpodobně čínským nacionalistům.
De Havilland D.H.82 Tiger Moth / Tiger Moth Mk.I
Podle specifikací T.23/31 dostalo mírný šíp a vzepětí i spodní křídlo. Nový stroj označený D.H.82 poprvé vzlétl 26. října 1931, RAF objednalo 35 strojů.
De Havilland D.H.82A Tiger Moth / Tiger Moth Mk.II
V roce 1934 vznikla nová verze s motorem Gipsy Major a s některými plochami potaženými překližkou místo plátna. Včetně licenční výroby ve Švédsku, Austrálii, Kanadě, Norsku a Portugalsku bylo mezi léty 1934-1945 vyrobeno 6880 strojů.
De Havilland D.H.82B Queen Bee
Pro RAF vznikl v roce 1935 Queen Bee jako radiem ovládaný létající cíl pro dělostřelecký výcvik. Trup byl převzat z D.H.60G-III Moth Major, křídla z D.H.82A a poháněn byl motorem Gypsy Major. Měl také větší palivovou nádrž. Bylo postaveno 320 strojů a dalších 60 v roce 1943.
De Havilland D.H.82C Tiger Moth
V Kanadě vzniklá verze se zimním vybavením včetně vyhřívané kryté kabiny, brzd a zesíleného podvozku, s motorem Gipsy Major IC, posledních 136 strojů kvůli problémům s dodávkami dostaly americký Menasco Super Pirate D4. postaveno 1553 strojů.
De Havilland D.H.82C2 Menasco Moth I
126 z oněch 136 strojů s motory Menasco. Původně sloužily jako cvičné, ale kvůli nižšímu výkonu motorů byly přeřazeny k výcviku radistů.
De Havilland D.H.82C4 Menasco Moth II
10 strojů od začátku vybavených pro výcvik radistů, jinak shodných jako předchozí.
De Havilland PT-24
Série 200 D.H.82C objednaných USAAF, které ale byly také převzaty kanadským letectvem.
Thruxton Jackaroo
Britská společnost Jackaroo Aircraft Limited provedla mezi lety 1957-1959 přestavbu 19 strojů, které dostaly rozšířený trup pro čtyři pasažéry, některé z nich s krytou kabinou.
Zdroj:
Jackson, A.J. de Havilland aircraft since 1909, Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-87021-896-4
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5
www.pilotfriend.com
http://www.goldenyears.ukf.net/reg_G-A3.htm
de Havilland D.H.60T Tiger Moth
V roce 1931 firma podle specifikací ministerstva letectví 15/31 přestavěla D.H.60T Moth Trainer pro motor de Havilland Gipsy III a byly přesunuty vzpěry horního křídla před kokpit, aby přímo nad ním nebyla nádrž, a kvůli zachování těžiště horní křídla dostala šíp 19 °. Bylo postaveno osm strojů, z nichž jeden byl prodán do Kanady a zbytek pravděpodobně čínským nacionalistům.
De Havilland D.H.82 Tiger Moth / Tiger Moth Mk.I
Podle specifikací T.23/31 dostalo mírný šíp a vzepětí i spodní křídlo. Nový stroj označený D.H.82 poprvé vzlétl 26. října 1931, RAF objednalo 35 strojů.
De Havilland D.H.82A Tiger Moth / Tiger Moth Mk.II
V roce 1934 vznikla nová verze s motorem Gipsy Major a s některými plochami potaženými překližkou místo plátna. Včetně licenční výroby ve Švédsku, Austrálii, Kanadě, Norsku a Portugalsku bylo mezi léty 1934-1945 vyrobeno 6880 strojů.
De Havilland D.H.82B Queen Bee
Pro RAF vznikl v roce 1935 Queen Bee jako radiem ovládaný létající cíl pro dělostřelecký výcvik. Trup byl převzat z D.H.60G-III Moth Major, křídla z D.H.82A a poháněn byl motorem Gypsy Major. Měl také větší palivovou nádrž. Bylo postaveno 320 strojů a dalších 60 v roce 1943.
De Havilland D.H.82C Tiger Moth
V Kanadě vzniklá verze se zimním vybavením včetně vyhřívané kryté kabiny, brzd a zesíleného podvozku, s motorem Gipsy Major IC, posledních 136 strojů kvůli problémům s dodávkami dostaly americký Menasco Super Pirate D4. postaveno 1553 strojů.
De Havilland D.H.82C2 Menasco Moth I
126 z oněch 136 strojů s motory Menasco. Původně sloužily jako cvičné, ale kvůli nižšímu výkonu motorů byly přeřazeny k výcviku radistů.
De Havilland D.H.82C4 Menasco Moth II
10 strojů od začátku vybavených pro výcvik radistů, jinak shodných jako předchozí.
De Havilland PT-24
Série 200 D.H.82C objednaných USAAF, které ale byly také převzaty kanadským letectvem.
Thruxton Jackaroo
Britská společnost Jackaroo Aircraft Limited provedla mezi lety 1957-1959 přestavbu 19 strojů, které dostaly rozšířený trup pro čtyři pasažéry, některé z nich s krytou kabinou.
Zdroj:
Jackson, A.J. de Havilland aircraft since 1909, Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-87021-896-4
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5
www.pilotfriend.com
http://www.goldenyears.ukf.net/reg_G-A3.htm